De evaluatie van personeelsleden in het onderwijs is door de overheid op de agenda geplaatst. Dat heeft in onderwijsland al voor commotie gezorgd. Toch is dit geen evolutie die louter van bovenaf gedropt wordt. Medewerkers evalueren – ook in het onderwijs – is een element van een goed en integraal personeelsbeleid. En goed personeelsbeleid draagt bij tot de beleidskracht van de school, wat essentieel is voor het welzijn en de ontwikkeling van personeel en leerlingen.
Personeelsevaluatie als positief gegeven is een inspiratiehandboek uit het leven gegrepen. Het laat zien hoe het kan, niet hoe het moet. Dit praktijkboek bundelt onder meer verhalen van schoolbestuurders en directieleden over hoe zij in hun specifieke situatie en vanuit hun rol beleidskracht inzetten bij het integraal personeelsbeleid.
Vanuit haar ervaring als communicatiedeskundige geeft Marit Goossens een praktische kijk op gesprekstechnieken als onderdeel van personeelsevaluatie.
Uitgeverij Plantyn, 2009, ISBN 978-90-301-9254-1